9 december 2011

Als locatie voor haar allereerste nieuwjaarsdrink en meteen ook haar eerste erfgoedmarkt koos de erfgoedcel Pajottenland & Zennevallei voor de Tramsite in Schepdaal. Het ‘Stationsbuffet’ mocht dan ook rekenen op een talrijke opkomst met tal van burgemeesters, schepenen, erfgoedwerkers en vrijwilligers. Voor de markt tekenden 25 lokale, regionale en Vlaamse erfgoedorganisaties en -verenigingen in, waaronder ook onze Heemkundige Kring van Gooik. Het werd voor het team van voorzitter Marc Picalausa, met de erfgoedcoördinatoren Karen Van Buggenhout en Koen Demarsin, een meer dan geslaagde activiteit. Karen Van Buggenhout: “Het opzet was in eerste instantie mensen bijeenbrengen die dagdagelijks bezig zijn met erfgoed en hen de mogelijkheid bieden hun ideeën, ervaring en kennis te delen. Ook was het de bedoeling de werking en de toekomstvisie van de erfgoedcel toe te lichten”. De erfgoedcel Pajottenland & Zennevallei wil met het samenwerkingsverband de uitbouw van een duurzaam erfgoedbeleid in de gemeenten Beersel, Bever, Dilbeek, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Lennik, Liedekerke, Pepingen, Roosdaal, Sint-Pieters-Leeuw, Ternat en in ‘de Rand’ voor de gemeentes Drogenbos, Linkebeek en Sint-Genesius-Rode bevorderen. Vrijwilligers, communicatie, ondersteuning, deelgenootschap, netwerk en proeftuin zijn hierbij de pijlers. Belangrijk is ook het doorgeven van het erfgoed naar de toekomstige generaties. Ook kreeg de erfgoedcel een goed rapport mee voor het reeds realiseren, het ondersteunen en ‘het op rails zetten’ van talrijke projecten.

• Aantal paginahits: 44.586.957