26 november 2017

Op zondag 26 november ll. trok een Gooikse delegatie (bestaande uit leden van de gemeenteraad, de cultuurraad en de Heemkundige Kring van Gooik, samen met André De Leener, secretaris Eric Van Snick en onze belleman Wim Beeckmans) naar Wervik, waar ze ontvangen werd door het plaatselijk stadsbestuur. Bedoeling was daar een puzzelstukje terug te bezorgen, dat in de loop van afgelopen jaar was bezorgd aan alle gemeenten (waaronder dus ook Gooik) die in het jaar 1917 honderden Geluwse vluchtelingen hadden opgevangen. Dat stuk was een klein deel van een grotere puzzel, gebaseerd op een schilderij van een bekende Geluwse schilder en illustrator Carll Cneut, en het werd ons bezorgd door Steven Masil en Rik Braem (respectievelijk cultuurbeleidscoördinator en Erfgoedverantwoordelijke van Wervik).

Het feit dat de Gooikse delegatie afzonderlijk en op een heel speciale manier werd ontvangen, heeft te maken met de twee boeken die onze medewerker Frans Peetermans heeft geschreven over die vluchtelingen, met name 'Op de vlucht' en 'Vluchten!', uitgegeven in 2007 en 2008 door onze eigenste Heemkundige Kring. Ter gelegenheid van de uitgave van het eerste boek 'Op de vlucht' werden de Geluwenaars toen uitgenodigd naar Gooik, en dat werd een uitzonderlijk gebeuren (zie ons tijdschrift 'Gooik' nr. 76 van juni 2007). Wij gingen ook nog kort daarna bij hen op bezoek om een muziekdag in Geluwe mee te maken: mooie momenten die zorgden voor een broederlijke (of zusterlijke) sfeer tussen de 2 gemeenten.

Die ontvangst was zeer hartelijk en in het stadhuis waren er speeches van de twee burgemeesters, er werden relatiegeschenken uitgedeeld en een film getoond met beelden van de speciale 11 novembervieringen in Gooik van dit jaar, gemaakt door Roger Deprouw. Daarin brachten Gooikse kinderen fragmenten uit de boeken van Frans Peetermans. Het belangrijkste verschillenmoment was wel het terugplaatsen van het puzzelstuk in het groot schilderij 'De evacuatie van Geluwe en Wervik', dat gebeurde door een Oetingse scout Quinten Bonet (kleinzoon van leden Pat en Rita Delrue). Daarna was er een kleine receptie waar nog kon nagepraat en verbroederd worden met onze Geluwse heemvrienden, o.a. Dirk Decuypere, auteur van een aantal boeken i.v.m. Wereldoorlog I en onze collega's van de heemkring van Geluwe. Als slotstuk van het historisch gedeelte, bracht de delegatie nog een bezoek aan het Flanders Field Museum te Ieper, een indrukwekkend gebeuren waar het verleden wordt tot leven gebracht door films, voorwerpen en toneelstukjes uit die Eerste Wereldoorlog. Een aanrader voor iedereen, geïnteresseerd in dit onderwerp!

• Aantal paginahits: 44.897.451