Artikel
Dranouter (1)
In het artikel ´ Humeurige Van Morrison toch verrassend´ (DM 11/8/´ 98) wordt gesproken van "het kleine dorp dat drie dagen lang in het teken stond van de traditionele muziek". Laat me niet lachen. Wat hebben The Nits, Van Morrison en Patti Smith in godsnaam met traditie te maken? Covers van Jerry Lee Lewis en Frank Sinatra, voorafgegaan door Franse rap, staan mijlenver weg van traditionele muziek.
Akkoord, er stonden ook traditionele acts op de affiche, maar ze zijn bijna op één hand te tellen. In het beste geval kun je spreken van wereldmuziek. Het grote verschil tussen traditionele muziek en wereldmuziek? Wereldmuziek is (in sommige gevallen heel vaag) geïnspireerd door traditie, maar is bereid het traditionele element tot in het absurde te verkrachten ten bate van het commerciële succes. Waar we bij traditionele muziek de pure Afrikaanse traditionele (etnische) liederen en muziek te horen krijgen, worden we bij wereldmuziek geconfronteerd met een Afrikaans getint product dat qua ritme en melodielijn aangepast is aan de smaak van een westers publiek. In sommige gevallen wordt de muziek ons zelfs gebracht door Afrikaanse muzikanten die al vele jaren in Europa wonen, elke band met het Afrikaanse continent hebben verloren en al lang kennis hebben gemaakt met de trukendoos van de westerse commerciële muziekindustrie.
Een voorbeeld? Neem even de cd Out of Tuva van Sainkho in de hand. Zelfs het kleinste kind kan er moeiteloos de nummers uitpikken die onder handen zijn genomen door Hector Zazou en zijn kompanen. De opmerking dat "de son van Alfredo Rodriguez als steeds aanstekelijk werkte maar het geluid van de Cubaanse bands nogal eender klinkt" is veelzeggend. In vele gevallen blijkt de wereldmuziek niets anders te zijn dan een exotisch getinte commerciële eenheidsworst.
Dranouter heeft tegenwoordig evenveel te zien met traditionele muziek als de Gentse Feesten, Marktrock of de Lokerse Feesten. Je kunt het festival te Dranouter nog bezwaarlijk een folkfestival noemen en de affiche maakte ook dit jaar weer duidelijk dat er geen beterschap in zicht is. Hopelijk laat Herman Dewit met zijn Festival 2000 te Gooik zich niet voor hetzelfde gat vangen.
P. Brewee / Gent
Dranouter (2)
In De Morgen van 10/8/´ 98 staat een artikel over de uitreiking van de Teek-lezersaward aan Heather Nova op het folkfestival van Dranouter. Daarin wordt beweerd dat door de uitreiking van onze award de bisnummers van Heather Nova in het gedrang zijn gekomen. Niets is echter minder waar. De uitreiking van de award zou plaatsvinden na het optreden (dus ook na de bisnummers). Zowel de artieste, haar management als de organisatoren van het festival waren hierover akkoord en hadden ons zo gebrieft.
Op het einde van de hoofdact werden wij echter door de organisatoren op de hoogte gebracht dat er een technisch defect was ontstaan, waardoor het optreden zonder bisnummers moest worden stopgezet. De uitreiking moest daarom meteen volgen op het laatste nummer van de set. U moet begrijpen dat niet wij het moment kiezen waarop we zomaar eventjes op een podium mogen klimmen, maar dat de organisator dat in samenspraak met de artieste doet.
Het publiek riep uiteraard om het bisnummer waar het op hoopte, maar helaas was dat onmogelijk, ongeacht de aanwezigheid van Teek.
Ieder optreden dat vroegtijdig moet worden afgebroken laat bij het publiek een wrange nasmaak achter, toch is Teek erin geslaagd zijn lezers de kans te geven hun waardering voor het Dranouter Folk Festival en Heather Nova in het bijzonder te laten blijken. Een gebaar dat door de Teek-lezer, Heather Nova en haar management erg op prijs werd gesteld.
Het is jammer dat u zich niet de moeite getroost om u beter te informeren dan de gemiddelde festivalbezoeker, die enkel het beeld vanaf de weide te zien krijgt. Het zou interessant zijn om daags na een festival in een dagblad te lezen wat er achter de schermen gebeurt en daardoor beter te begrijpen wat er precies aan de hand was.
Ulrike Janssen, Teek Magazine / Brussel
Voor alle duidelijkheid geven wij hieronder de paragraaf mee over het gebeuren waarnaar u verwijst: ´ Het (over de hele lijn overigens uitstekende) optreden van Nova werd enkel ontsierd toen presentator Nic Balthazar de fans verzocht de naam van het sponsorende Teek-magazine te scanderen, zodat de zangeres de door het tijdschrift uitgereikte award in ontvangst kwam nemen. Een immens fluitconcert was het gevolg en de zangeres gaf, om volstrekt begrijpelijke redenen, geen bisnummers meer. Een gênante vertoning.´
Dranouter (3)
In De Morgen van 11/8/´ 98 wordt enkel geschreven over de grote namen zoals die te zien zijn in de grootste tent van het festival. Er zijn zes podia op het festival van Dranouter, met schitterende muzikale acts. Daarover geen woord, zelfs niets over de producten van eigen bodem die daar te genieten waren.
Het gestaag toenemende aantal mensen dat naar Dranouter afzakt, wijst erop dat er iets evolueert in de smaak van het publiek. Torhout/Werchter kalft af, en ik zag Herman Schueremans drie dagen lang backstage zijn licht komen opsteken. Waarop wacht een krant als De Morgen, die beweert mee te zijn met zijn tijdsgeest, dan nog om een muziekrecensent uit te zenden met een brede interesse, op de hoogte van actuele evoluties, en zonder vooroordelen tegen Keltenfolk of hoe hij het ook moge interpreteren?
Daar zijn Hauman en De Moeite, Ashels, Olla Vogala, Klakkebusse, Jan Smet, Architecten van de Toekomst echt geen voorbeelden van.
S. Demoen / Koksijde