Achttien jaar geleden waren de personages in de legendarische serie W817 nog studenten die samen een huis deelden. Achttien jaar later heeft ieder een eigen leven opgebouwd. Eentje is zelfs een geslaagd zakenman geworden en woont in een kasteel waar hij ook een hoogtechnologisch bedrijf runt. In dit kasteel nodigt hij zijn oude vrienden nog eens uit naar aanleiding van zijn huwelijk.

Opmerkelijk is dat Eyeworks de film enkel wilde maken wanneer voldoende fans vooraf deelnamen aan een crowdfunding om de productie te financieren. Uiteindelijk tekenden maar liefst 52.000 mensen in, zodat de film sinds deze week in de zalen te zien is.

En wie op de première van de film niet ontbrak, was het team van Saffelberg Investments, de vaste bewoners van het kasteel Saffelberg in Gooik. “We zijn een onafhankelijke investeringsmaatschappij. Onze zaakvoerder Jos Sluys kocht het kasteel in 2007 van de laatste barones Marie-Monique van Oldeneel tot Oldenzeel. Het duurde vijf jaar om het kasteel zijn grandeur helemaal terug te geven, want het was in vrij vervallen staat. Sindsdien is het kasteel van Saffelberg ons kantoor”, vertelt Luc Osselaer, communicatieverantwoordelijke van Saffelberg Investments.

“Op een dag kwam hier een location hunter aanbellen met de vraag of ons kasteel mocht dienen als filmlocatie voor de langverwachte reüniefilm van W817. Het productiehuis Eyeworks kenden we al vanuit onze zakelijke achtergrond, zodat we hebben toegezegd”, gaat Luc Osselaer verder. “Ze zochten een kasteel dat aan de buitenkant alle glorie had van een echt kasteel, maar aan de binnenzijde heel eigentijds is ingericht. Het plaatje kon niet beter passen.”

Uiteindelijk streek de filmploeg, goed voor zo´ n vijftig mensen, zeventien draaidagen neer in het kasteel Saffelberg, van 26 april tot 14 mei dit jaar. “Niet evident, want wij zijn met ons kantoor in alle filmdrukte gewoon verder blijven werken. We moesten tijdens die draaidagen super stil zijn en we mochten niet zomaar ons kantoor uitkomen of rondhollen in het kasteel. Er werden goede afspraken gemaakt. Maar het was zo´ n fijne en impressionante ervaring tegelijk.” (Lees verder onder de foto)

Het kasteel Saffelberg in Gooik is tot nu toe enkel gekend bij inwoners van het Pajottenland maar daar komt sinds de release van 8eraf verandering in. — © Ingrid Depraetere

“Wanneer zoveel mensen meer dan twee weken in je huis rondlopen, dan bouw je daar een band mee op”, vertelt Osselaer. “Dan betrap je al eens een acteur slapend in een zetel, bijvoorbeeld. In april en mei was het behoorlijk koud. Toen ze buiten in de tuin een trouwscène opnamen waarbij ze nadien meteen in dikke winterjassen schoten, hadden we met hen te doen. Voordien hadden we hier wel eens een of twee dagen de crew van Witse op bezoek gehad, maar dit was toch nog van een ander kaliber.”

“Uiteraard waren we zeer benieuwd naar het resultaat. We vinden de film zelf uitermate geslaagd en we zijn apetrots dat we daar met het kasteel Saffelberg een bijdrage konden aan leveren”, zegt Luc Osselaer.

Over het kasteel Saffelberg gaf de Heemkundige Kring van Gooik enkele jaren geleden een boek uit. De eerste vermeldingen naar het kasteel gaan terug tot het begin van de achttiende eeuw, toen de familie Wouters hier een U-vormig landhuis had. Charles-Joseph Wouters schopte het zelfs tot burgemeester van Gooik. In 1906 kwam het kasteel via schenking terecht bij de familie van Oldeneel tot Oldenzeel, die er drie generaties bleef wonen. Tot de laatste telg het kasteel in belabberde staat verkocht aan investeerder Jos Sluys.

• Aantal paginahits: 43.976.992