Tien jaar geleden zag de Cultuuregio Pajottenland & Zennevallei het levenslicht. Even lang werkt dit samenwerkingsverband van vijftien gemeenten samen aan erfgoed en cultuur in de streek. Maar na tien jaar was het tijd voor een nieuwe naam. De Cultuurregio vaart verder onder de naam Zender.

“Ook Zender blijft een samenwerkingsverband tussen Halle, Sint-Pieters-Leeuw, Beersel, Drogenbos, Pepingen, Gooik, Herne, Galmaarden, Bever, Roosdaal, Lennik, Dilbeek, Ternat, Liedekerke en Affligem”, zegt Bea Vansteelandt van Zender.

“Tien jaar geleden zijn we gestart als een kleine erfgoedcel die is uitgegroeid tot een belangrijke cultuur- en erfgoedpartner in de regio. Het nieuwe Zender wil nog een stap verder gaan. Naast erfgoed en heemkunde zetten we meer dan vroeger ook de spots op podia, festivals en tentoonstellingen in het Pajottenland en de Zennevallei. We gaan voor bovenlokale cultuur- en erfgoedprojecten en geven verrassende en sterke cultuurprojecten een duwtje in de rug, zodat ze goed op dreef geraken.”

“Maar we blijven ook gewoon het magazine PenZine maken en staan nog altijd achter de Erfgoeddag of QR-pedia. We begeleiden nog steeds gemeenten rond het inventariseren van hun religieus erfgoed en we verbinden verenigingen, besturen en inwoners rond cultuur. Met alle cultuur- en erfgoedvragen kan men bij ons terecht”, gaat Bea Vansteelandt verder.

De naam zender verwijst naar ‘het land tussen Zenne en Dender´ maar ook naar contact en verbinding. ‘We zijn er´ klinkt in het Pajots ook als ‘we zender´ .

• Aantal paginahits: 44.001.393