Midden oktober startte de Jeugddienst regio Pajottenland met een nieuwe opleiding tot fuifcoach. De gemeenten Bever, Galmaarden, Gooik, Herne, Lennik en Pepingen herhalen deze cursus op regelmatige basis. 38 deelnemers, vooral uit de leeftijdscategorie net onder en net boven de 20, nemen er aan deel.

De opleiding tot fuifcoach loopt in samenwerking met de lokale politiezone Pajottenland, de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid, Jeugdregio Pajottenland, Rode Kruis Lennik-Gooik en PIVO Asse. Er waren vertegenwoordigers van KLJ Sint-Martens-Lennik, Chiromeisjes Lennik, Chiro Gewest Pajottenland, Chiro Bever, vzw Helpende Handjes Tollembeek, Groene Kring Zuidwest Pajottenland, Chiromeisjes Windekind Gooik, Winterfeesten Elingen, ItchyFeet Pepingen, Chiro Pepingen, OTC Vollezeelse Vrienden, Chiro Uidekrij Gooik en Jeugdhuis Guuk.

Alle organisatoren van publiek toegankelijke feesten of fuiven zijn volgens het gemeentelijk feest- en fuifreglement verplicht om een opgeleide fuifcoach te hebben. De cursus wordt gratis aangeboden aan alle organisatoren van evenementen in de politiezone Pajottenland en de coördinatie is in handen van Bianca Vanreepinghen, preventiewerker Pajottenland.

Bianca Vanreepinghen: “De opleiding fuifcoach bestaat uit drie opleidingsonderdelen: een theoretisch gedeelte, een opleiding EHBO en een opleiding brandbestrijding. De drie onderdelen kunnen wel over meerdere jaren worden gespreid. Na het volgen van de opleidingen ontvangen de deelnemers het attest van fuifcoach. De bedoeling van deze opleiding is dat de eigen leden van de vereniging kleine ‘brandjes’, letterlijk en figuurlijk, kunnen blussen vooraleer de hulp in te roepen van de veiligheidsdiensten.

Vandaag, zaterdag 29 oktober 2022, kregen de deelnemers de theorie voorgeschoteld in de cultuurschuur van De Cam in Gooik. Tijdens dit theoretisch gedeelte werd gefocust op conflicthantering, wettelijk kader inzake alcohol en drugs, gemeentelijke (fuif)reglementen en de online aanvraagprocedure voor evenementen via Eaglebe, geluidsnormen, rookverbod, preventiematerialen en zo meer.

• Aantal paginahits: 43.938.366