De voorbije maanden keurden de lokale besturen van Galmaarden, Gooik en Herne de principiële beslissing tot een vrijwillige fusie goed. De voor- en nadelen van een fusietraject worden thans verder diepgaand onderzocht. Het personeel en de inwoners meenemen in het verhaal en hen op de hoogte houden van het samen af te leggen traject maken voor alle betrokken besturen een topprioriteit uit.

De fusiemolen maalt langzaam maar zeker

Na een ‘fusienamiddag’ opgezet voor de personeelsleden van de drie gemeenten worden nu ook drie ‘fusiecafés’ op het getouw gezet om vanuit een brede invalshoek de inwoners al zoveel als mogelijk informatie aan te reiken. In dat traject worden de drie lokale besturen begeleid en geruggesteund door Probis - Advies en Begeleiding voor de Publieke Sector (voorheen CC Consult) - en zijn management-coördinator Mandus Faingnaert. Voor de pers verstrekte hij in Hof te Spieringen (Vollezele) toelichting over de toegevoegde waarde van de komende fusiecafés en hun impact op het verder draaiboek van een vrijwillige fusie. Die informatiemomenten moeten  op termijn (voor 31 december) mee leiden tot de opmaak van een algemene visie die dan samen met de definitieve beslissing tot fusie bij de Vlaamse regering kan worden ingediend.

Afspraken

Iedere gemeente heeft haar infosessie maar inhoudelijk zijn alle infosessies gelijk. Enkel de gastsprekers zijn verschillend. Iedereen is dan ook vrij te kiezen welke locatie en datum zijn of haar voorkeur geniet.  Op iedere locatie wordt ook een beroep gedaan op een externe expert-bestuurskunde.

Alle fusiecafés volgen hetzelfde stramien: welkom en toelichting, gastspreker aan het woord, pauze met mogelijkheid schriftelijke vragen in te dienen, behandeling van de ingezonden schriftelijke en mondelinge vragen en ten slotte het aanbieden van een drankje en een napraatmoment.

De fusiecafés zijn voorzien op:

Woensdag 28 juni om 19u30 in de Cultuurschuur De Cam  (Dorpsstraat 67, Gooik) Gastspreker is prof. dr. Joris Voets, hoofddocent hoogleraar bestuurskunde en publiek management (UGent).

Donderdag 29 juni om 19u30 in het GC Baljuwhuis (Kammeersweg 2, Galmaarden) Gastspreker is prof. Dr. Herwig Reynaert, hoogleraar aan de Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen (UGent)

Het af te leggen fusietraject wil de kansen en de risico’s van een doorgedreven samenwerking als één gemeente in kaart te brengen. Het is een voorbereiding voor de fusie die zou ingaan in 2025. Een goede communicatie met de inwoners is daarbij essentieel. Tijdens de  fusiecafés delen onder meer de burgemeesters mee wat zij intussen al weten en ook willen zij luisteren naar de bezorgdheden van de inwoners. Er zal ook dieper worden ingegaan op het waarom van een fusie. Ook zullen het lopend fusietraject en het stappenplan toegelicht worden. Er zal ook geduid worden hoe de inwoners daarbij verder zullen betrokken worden.

De fusiecafés zijn de ideale gelegenheid om ook al jouw vragen of bedenkingen over het fusietraject te delen. Die kan u ook bezorgen via mail aan fusie@galmaarden.be,  fusie@gooik.be of fusie@herne.be.

Inschrijven is niet verplicht maar wordt sterk aanbevolen. Dat kan via de QR-code op de afbeelding in bijlage, of door te bellen naar 054/89 04 00.

• Aantal paginahits: 44.323.349