Op zoek naar maatschappelijke impact? Word dan een vrijwillige burenbemiddelaar met de steun van Haviland! Inwoners van de gemeenten die Haviland ondersteunt op vlak van burenbemiddeling (Affligem, Asse, Liedekerke, Merchtem, Roosdaal, Ternat, Wemmel) kunnen bij hen terecht om een traject aan te vragen.

Conflicten, ruzies of andere onenigheid tussen buren hoeven niet te escaleren. Lokale besturen bieden daarom sinds kort gratis burenbemiddeling aan in samenwerking met Haviland. Heb je een luisterend oor, kan je tijd vrijmaken en ben je op zoek naar een vrijwilligersjob met directe positieve impact? In september start de opleiding tot burenbemiddelaar!

Meer en meer steden en gemeenten zetten vrijwillige burenbemiddelaars in om onenigheid tussen buren duurzaam op te lossen. Zo escaleren er geen kleine, alledaagse conflicten over bv. geluidshinder, hinder van overhangende takken, rondslingerende rommel e.d. Het voorkomt bovendien dat ordediensten om de haverklap moeten uitrukken, waardoor de werklast bij politiediensten en vredegerecht daalt.

Burenbemiddelaars hebben dus heel wat positieve impact op de leefbaarheid van buurten. Zij worden opgeleid om de communicatie te herstellen en neutrale gesprekken op te zetten. Daarin worden ze begeleid en aangestuurd door Haviland of door de diensten van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant, in samenwerking met het lokaal bestuur.

Interesse om je te engageren in deze vrijwillige functie? De opleiding tot burenbemiddelaar bestaat uit 6 sessies en start op maandag 11 september 2023 in het PIVO in Relegem (Asse). Opleidingsniveau en voorkennis zijn van minder belang. Vooral motivatie, integriteit en sociale en communicatieve vaardigheden zijn van tel.

Inschrijven kan door jouw gegevens te mailen naar burenbemiddeling@vlaamsbrabant.be. Na een verkennend gesprek, waarin gepeild wordt naar motivatie en verwachtingen, kom je te weten of je aan de opleiding kan beginnen.

Meer info over het burenbemiddelingsnetwerk of over de opleiding tot burenbemiddelaar? Surf naar www.haviland.be/burenbemiddeling. Inwoners van de gemeenten die Haviland ondersteunt op vlak van burenbemiddeling (Affligem, Asse, Liedekerke, Merchtem, Roosdaal, Ternat, Wemmel) kunnen bij Haviland(website) terecht om een traject aan te vragen.

• Aantal paginahits: 44.638.447