Morgen zondag kan de cultuurminnende Vlaming (of Belg) kiezen tussen twee aparte en sterk uiteenlopende manifestaties: een rustige, intimistische Codadag in Watou of de drukte van de eerste Cultuurmarkt van Vlaanderen in Antwerpen.

De Codadag 96 is de artistieke afsluiting van de almaar populairder wordende zomermanifestatie in het West-Vlaamse Watou, waar poëzie van een dertigtal Vlaamse en Nederlandse dichters gekoppeld werd aan beeldend werk van vier kunstenaars: Marcel Broodthaers, Roel dHaese, Aernout Mik en Carlo Mistiaen. Na het succes vorig jaar met Jan Fabre, die als centrale gast zon tienduizend bezoekers lokte, hoopte organisator Gwy Mandelinck stilletjes dat deze zesde uitgave rond poëzie & beeld op zijn best die prestatie zou evenaren. Een week vóór de definitieve afsluiting van Watou 96 (de manifestatie loopt nog tot 8 september, met het oog op schoolbezoeken) is die hoop bewaarheid: volgens Mandelinck is de belangstelling minstens zo groot als vorig jaar en is het aandeel van bezoekers uit Nederland nog toegenomen.

Morgen zondag start de Codadag om 14 uur: zeventien dichters lezen dan op diverse lokaties (een kloosterrefter, een stoeterij, een historische hoeve, een schildersatelier, een binnentuin) voor uit eigen werk. Onder de deelnemers: Benno Barnard, Jozef Deleu, Bernard Dewulf, Luuk Gruwez, Miriam van Hee, Rob Schouten, Peter Verhelst, Eddy van Vliet, Chris Yperman. Kester Freriks en Piet Piryns praten het gebeuren aaneen. De naam van Hugo Claus wordt onder voorbehoud gegeven: Claus geeft wellicht prioriteit aan de afwerking van zijn nieuwe roman. Wie deze Codadag 96 nog wil bijwonen, dient vandaag zaterdag te reserveren via 057/38.80.93. De kaarten kosten 350 frank.

In Antwerpen zal het er morgen drukker aan toe gaan: op diverse plaatsen in de oude binnenstad wordt de eerste Cultuurmarkt voor Vlaanderen gepresenteerd. De VZW Prospekta die het initiatief organiseert, kijkt daarbij naar het voorbeeld van de succesvolle Uitmarkt in Amsterdam. De Cultuurmarkt wil een proeve tonen van wat Vlaanderen (dus niet alleen Antwerpen) het komende seizoen aan theater, dans, muziek en andere cultuurvormen te bieden heeft. Op het parcours in de kernstad staan, naast talloze infostands, drie podia opgesteld op evenveel pleinen. Op en om die podia zullen kunstenaars uit alle genres en gezelschappen fragmenten uit hun produkties voorspelen. Het centrale podium op de Grote Markt is voorbehouden voor de grote produkties van onder meer het Ballet van Vlaanderen (dat de musicalproduktie Sacco en Vanzetti voorstelt), de KVS, Beursschouwburg en andere. Op de Handschoenmarkt worden jeugdtheater en alternatievere produkties aangekondigd, van KJT tot Circus Bulderdrang; en op het Conscienceplein staat de muziek centraal, van I Fiamminghi tot Ensemble Oxalys. In de Carolus Borromeuskerk wordt om 20 uur een slotconcert gegeven door het Orkest van de Vlaamse Opera. Nevenmanifestaties zijn er nog in de Kapel van de Handelshogeschool (met muziekoptredens), het Museum Vleeshuis (met Jos van Immerseel aan het clavecimbel), het Koninklijk Paleis aan de Meir en de IJzeren Brug over de Frankrijklei-Kipdorpbrug, waar het theatergezelschap Hollandia de Varkensstal van Pasolini repeteert, in een coproduktie met deSingel.

De eerste Cultuurmarkt van Vlaanderen loopt van 11 tot 22 uur en is, buiten het slotconcert, volledig gratis. Blaazuit, maandelijkse cultuuruitgave bij de Tijd, is hoofdsponsor van de hele opzet. Meer informatie via 03/220.81.11. MR

• Aantal paginahits: 44.150.376