Marnicq Bervoets - «Groene tafel overbodig maken»

PAAL - Marnicq Bervoets heeft werkelijk niks aan het toeval overgelaten. Voor zondag verkeert hij niet alleen in een schitterende conditie, maar ook aan de gebeurtenissen na afloop van de wedstrijd van het jaar heeft hij al gedacht. Wij vonden hem bij zijn kapster Anita voor een keurige (podium)snit.

«Ik ga er zondag voor, hé», opent hij erg overtuigend het gesprek. «Ik heb te lang aan de leiding gestaan om dit WK op de valreep nog te verliezen. Dat mag niet gebeuren. Die kloof van acht punten moet ik hoedanook overbruggen. Ik moet daarmee niet alleen mijn diskwalificatie van Iffendic ongedaan maken, maar ook alle speculaties rond het beroep tegen de opheffing van de benzinestraf tegen Stefan de wereld uithelpen. Misschien bewijs ik bepaalde instanties daarmee nog een dienst.»

«Voor het ogenblik ben ik redelijk rustig. Als ik dat zondag ook nog ben, heb ik vertrouwen in de goede afloop. Mentaal sta ik onder een geweldige druk, maar dat is ook het geval voor Stefan. Hij moet zijn titel verdedigen. Voor mij is het de eerste keer dat ik in een dergelijke situatie terechtkom. Maar wat dan nog? Ik geloof niet dat er een methode bestaat om stress helemaal weg te nemen. Als ik zondag tweemaal een goede start neem, volgt de rest wel vanzelf. Ik ken het circuit. Ik won er twee jaar geleden nog. Ook nu moet ik de beide reeksen kunnen winnen, zelfs tegen een allerbeste Everts.»

«De sponsor is meer dan tevreden over mijn seizoen. Voor hen ben ik al wereldkampioen. Begrijp ik wel, hoor. Ik heb dit jaar veel media-aandacht gehad. Mijn en hun naambekendheid zijn gestegen. Ook het aantal actieve en passieve supporters is toegenomen. Ik apprecieer het dat al die mensen mij appreciëren voor mijn hard werken, maar voor mij volstaat dat niet. Ik wil hen ook werkelijk de titel bezorgen.»

- Word je financieel ook beter van een wereldtitel?

«Reken maar. Ik denk dat mijn marktwaarde ongeveer zou verdubbelen. Dat kan tellen, niet? Voor de jongens die al wereldkampioen geweest zijn, is dat minder het geval. Aan hun prijs verandert niet zo veel meer. Spijtig genoeg is dit alleen van tel voor de wedstrijden buiten het WK. Een GP levert niet zo veel op.»

- Hoeveel?

«Precies weet ik het niet. Voor een kwalificatie mag je 20.000 frank rekenen. Een reekszege is goed voor 30.000 frank. Als je de beide reeksen wint, zit je dus in de buurt van de 80.000. Zonder aftrek van de onkosten. Als wij stoppen met crossen, zijn we dus zeker nog niet binnen.»

Samenstelling: Ludo VERVLOET

(Foto´ s: Dick DEMEY)

Stefan Everts - «Wereldtitels blijven najagen»

ROTEM - Wereldkampioen Stefan Everts straalde afgelopen week enorme rust en een immens vertrouwen uit. Alleen maar een indruk?

«Echt, ik kan niet faken», bekent Stefan. «Fysiek en mentaal ben ik helemaal in orde. Ik heb erg goed getraind, de motor loopt perfect en mijn geest is helemaal zuiver. De voorbije dagen heb ik nauwelijks aan de wedstrijd van zondag gedacht. Een teken dat ik erg goed zit.»

«De concurrentie heeft getracht om me nerveus te maken, maar daar trap ik niet in. Volgens mijn bescheiden mening hebben ze het spel niet slim gespeeld en maken ze geen enkele kans om de benzine-zaak in hun voordeel te keren. Ik trek er me niks van aan. Meer nog. Het beroep van Sylvain en co tegen mijn vrijspraak motiveert me alleen maar om zondag nog beter te doen.»

- Je had je zinnen op Kester gezet. De overwinning ging naar Vohland.

«Daarover was ik erg teleurgesteld, dat geef ik toe. Over mijn rijden was ik tevreden, ik was de sterkste. Maar de sterkste moest de overwinning aan de regelmatigste laten. Tja, dat is motorcross. In de eerste reeks reed ik 12 seconden van Vohland weg. Het gat dat Marnicq met de Amerikaan kon slaan in de tweede reeks was minder groot. Daar trek ik me ook aan op.»

«In Kester had ik op een dubbel duel tussen mezelf en Marnicq gerekend. Dat is er spijtig genoeg niet van gekomen. Maar al te graag had ik daar bepaalde mensen de mond willen snoeren en een einde willen maken aan al die zever rond die benzine-kwestie en de teruggave van die veertig punten.»

- De schuld daarvan kan je moeilijk in de schoenen van Marnicq schuiven.

«Weet ik, het is een fout in het FIM-reglement. Ik hoop dat ze hieruit leren naar de toekomst toe.»

- Wordt Stefan Everts financieel nog beter van een nieuwe wereldtitel?

«Mijn startpremies verhogen niet meer, ook niet als ik zondag mijn derde titel pak. Omdat er steeds maar minder gewone wedstrijden zijn, heb ik dit jaar zelfs moeten inbinden. De nabije toekomst zal er niet rooskleuriger op worden.»

«Bij Honda heb ik een bepaalde financiële waarde. Als ik de titel pak, krijg ik een eenmalige bonus op mijn basissalaris. Vergelijk dat echter niet met het geld dat er in de voetballerij aanwezig is. Tegen Nilis en co kan ik nog lang niet op.»

- Je vader won vier wereldtitels. Alleen de eerste twee vond hij de moeite waard, de rest werd sleur.

«Dat is bij mij zeker niet het geval. Ik ben al goed gemotiveerd voor volgend jaar. Misschien klink het raar, maar ik denk dat ik nu harder moet werken dan papa toen. Volgens de dokter ben ik de volgende vijf jaar op mijn sterkst. Zo lang zal ik wereldtitels blijven najagen. Ik haat sleur.»

(Fotograaf:Dick Demey)

• Aantal paginahits: 44.142.769