WK motorcross

Dirk Geukens houdt er straks mee opBALEN - Dirk Geukens, in zijn betere motorcross-periode tweemaal na elkaar derde in het WK 500cc, rijdt zondag in Zweden de voorlaatste GP uit zijn carrière. Gaildorf wordt sowieso de allerlaatste. Financiële, sportieve en medische factoren geven de doorslag. Geukens kreeg afgelopen week nog een nieuw Husaberg-contract aangeboden voor één jaar, maar hij weigerde. Joël Smets mag dus dringend gaan uitkijken naar een andere rijder én een andere mecanicien, want die van Dirk houdt het straks ook voor bekeken.

Namen zijn nog niet gevallen, maar het feit dat Rob Herring bij Honda vertrekt en zondag na de GP in Kester stevig doende was met de Husaberg van Smets laat misschien al één en ander vermoeden.«Een afscheid met heel veel spijt in het hart natuurlijk», aldus Dirk, «want de motorcross was en is mijn leven. In ´ 84 maakte ik mijn debuut in de GP´ s. Een baan die ik toen nog combineerde met andere jobs. In ´ 87 ben ik zelfstandig motorcrosser geworden, maar die status is financieel niet langer meer haalbaar. GP´ s rijden kost me nu evenveel of meer dan het opbrengt. Bovendien resten er te weinig wedstrijden op de internationale kalenders waarin nog wat te verdienen valt voor jongens als ik.»

Geen progressie

«Dat is natuurlijk niet alles. Eind juli ben ik 33 geworden. Mijn ambitie voor dit jaar was in de top-tien te eindigen. Die plaats haal ik niet (Dirk staat momenteel op de 15de, LV). Daaruit trek ik mijn conclusies.»

«Dit jaar ben ik veel uitgevallen met mechanische pech. Vaak door eigen schuld. Ik heb de overstap naar de viertaktmotor te laat gemaakt. Ik rijd er nochtans erg graag mee, maar ik stuur hem nog steeds te vaak in te hoge toeren en daarvoor is hij eigenlijk niet gemaakt. Op dit vlak maak ik geen progressie meer. Beter dan wie besef ik dat dat niet kan in een erg professioneel gerund team. Ik ruim dus de baan.»

«De kleine en grote verwondingen genezen ook minder snel dan vroeger. Ik ben nog steeds een beetje op de sukkel met een voet- en een rugblessure. Automatisch ga je dan de gaskraan vlugger dichtdraaien.

Vooral tijdens de obligate tijdtraining van elke GP speelt me dat lelijk parten. Het valt me tegenwoordig erg moeilijk om een behoorlijke tijd op de tabellen te brengen. Vroeger was dat peanuts, een fluitje van een cent. In de wedstrijd zelf heb ik nochtans weinig problemen. Het GP-tempo kan ik nog steeds aan en ook fysiek moet ik nauwelijks onderdoen voor de besten.»

Spijt

«Ik weet dat ik nog voor het einde van de herfst spijt zal hebben van deze beslissing, omdat ik toch zo graag op die crossmotor zit. Misschien komt er links of rechts wel een plaatsje voor me vrij in één of andere liefhebbersbond. Jo Martens en Walter Van Rompaey zijn tenslotte nog ouder dan ik en die maken nog steeds het mooie weer bij BLM. Vermits ik altijd een meer dan behoorlijke zandrijder ben geweest, moet ik ook daar moeiteloos mijn streng kunnen trekken. Uitblazen in een regionale bond zou mijn afscheid van de motorcross alvast een stuk lichter maken. Intussen zou ik ook de tijd krijgen om mijn leven te reorganiseren. Aan rentenieren ben ik immers nog niet toe.»

Ludo VERVLOET

Dirk Geukens stopt binnenkort met crossen. «Ook al weet ik dat ik nog voor het einde van de herfst spijt zal hebben van deze beslissing.» (Foto: Dick DEMEY) (Fotograaf:Dick Demey)

• Aantal paginahits: 44.147.796