Uit ander onderzoek is gebleken wat de sportliefhebber wil. «Dat kun je in drie woorden samenvatten: voetbal, voetbal en voetbal,» zegt hoofdredacteur Bart Raes. «Wij hadden nooit vermoed dat de abonnees zoveel voetbal zouden willen. Er is blijkbaar geen verzadiging mogelijk. Op de tweede plaats, maar op zeer ruime afstand, volgt wielrennen. Op de derde plaats komt basketbal.»

De sportredactie van FilmNet heeft met die wensen rekening gehouden. Het uitzendschema voor het komende seizoen oogt dan ook voor een groot deel groen (de kleur van het voetbal). Dat betekent bij SuperSport vooral rechtstreeks voetbal. Het begint vrijdag met de vooruitgeschoven competitiewedstrijd tussen Aalst en Anderlecht, op 11 augustus is er Lierse-Club Brugge, op 16 augustus Moeskroen-Anderlecht enz. Nieuw is dat de omkadering nog wordt uitgebreid: het «voorspel» begint voortaan al om 19.15 uur, met studiogesprekken, reportages en voorbeschouwingen.

Zoals bekend heeft SuperSport ook de rechten voor rechtstreekse uitzendingen van de competitiewedstrijden in Engeland, Duitsland, Spanje, Nederland (tien wedstrijden, waaronder de zes onderlinge duels tussen Ajax, Feyenoord en PSV), Frankrijk, Portugal en Schotland. Gehoopt wordt dat daar ook nog het Italiaanse voetbal zal bijkomen.

Voorts heeft SuperSport de rechten op de Europese thuiswedstrijden van Anderlecht (voor vijf jaar) en van Bekerwinnaar Cercle Brugge.

(Vervolg op de tv-blz.)

RdCDe ´ local heroes´ van SuperSport(Vervolg van blz. 29)

Uit het eerste jaar SuperSport heeft de redactie ook geleerd dat de manier waarop al die live reportages gebracht worden, van groot belang is. Bart Raes: «Duiding, randinformatie, stukken rond de evenementen zijn belangrijk. Wij noemen dat onder mekaar «boterhammen met choco». Tot die choco behoort ook de interesse voor de ´ local heroes´ . De Vlaamse kijker wil weten hoe onze jongens en meisjes het doen. Kijk maar naar het succes van de uitzendingen rond de Olympische Spelen. En aangezien er zoveel voetballers naar het buitenland zijn getrokken, zullen wij ons op hun prestaties concentreren.»

Naast de live uitzendingen zijn er ook nog een paar voetbalmagazines. Op maandag 19 augustus herbegint het buitenlands voetbaloverzicht, een doelpuntenregen uit heel Europa. Het internationale (aangekochte) voetbalmagazine ´ Futbol Mundial´ krijgt voortaan Vlaamse commentaar.

De andere sporten worden uiteraard niet vergeten. Er komen exclusieve reportages van de wielerklassiekers in San Sebastian (10/8), het kampioenschap van Zürich (25/8) en de Ronde van Lombardije (19/10). Het wekelijks wielermagazine ´ 53x12´ , met o.m. aandacht voor het jeugdwielrennen, blijft behouden. Er is een wekelijks volleybalmagazine en het boksmagazine ´ K.O.´ krijgt eveneens een wekelijkse frequentie..

Tennisliefhebbers krijgen vanaf 28 augustus exclusief de Open Amerikaanse tenniskampioenschappen. Drie verslaggevers (Gui Polspoel, Jan Segers en Stef Wauters) reizen naar New York.

Van het Belgisch basket zijn op zaterdagavond de topwedstrijden te zien. Het aantal wedstrijden van de Amerikaanse NBA wordt opgetrokken van 60 naar 75. Voorts staan van de V.S. ook de National Football League, de National Hockey League en het honkbal weer op het menu.

Een première voor SuperSport wordt de rechtstreekse uitzending van de Belgische Grand Prix motorcross 250 cc in Kester, met Bervoets en Everts als ´ local heroes´ .

Gui Polspoel maakt net als vorig seizoen 39 diepgravende interviews met mensen uit de sportwereld. Mark Uytterhoeven komt in het najaar terug met een sportkwis. Over het concept denkt hij op het ogenblik diep na in Frankrijk.

Ten slotte nog vermelden dat de uitreiking van de Kristallen Bal morgen ook door niet-abonnees kan gevolgd worden. De drie genomineerden zijn Suad Katana, Luc Nilis en Philip Van de Walle. Voor meer uitleg over de ontvangst van deze niet-gecodeerde uitzending kan u terecht bij MultiChoice (02/716.53.53).

RdC

De SuperSport-redactie (Foto: SuperSport)SuperSport-journalist Gui Polspoel (Foto: SuperSport) (Fotograaf:SuperSport)

• Aantal paginahits: 44.143.820