Globaal bekeken deden de Limburgers het overzee erg knap. Alle vier scoorden ze tweemaal WK-punten in de reeksen. Brabander Scevenels viel echter evenveel keer uit. Eenmaal zonder benzine, een tweede keer na een val in de eerste ronde. Peter Iven reed in de eerste reeks van de 14de plaats naar de elfde. In de tweede klom hij van de 24ste naar de tiende positie.

Danny Theybers zette aan met een elfde plaats in de start om in 9de stelling aan de meet te komen. Later op de dag kwam hij met Iven ten val in de eerste ronde van de tweede reeks. Toch eindigde hij nog net binnen de punten. Omdat de heroptredende Demaria geen punten behaalde, kwam Peter Iven, als vierde Limburger, zelfs in de top-10 van het WK terecht. Een weelde zonder weerga voor onze provincie in het moeilijkste WK.

Rijfoutje

De kopstart in de eerste reeks was voor Tallon Vohland. Hij ging Bervoets, Scevenels, Tragter, Beirer, Nicoll en Everts vooraf. Bervoets zette meteen flink wat druk op de ketel en dat resulteerde in een ontsnapping met twee. Omstreeks halfwedstrijd kwam sterke Bervoets dan aan de leiding en won oververdiend de eerste twintig punten.

«Ik maakte een kleine rijfout», verduidelijkte Vohland na afloop. «Gelukkig beging ik niet de fout die ik in Kester maakte. Ik bleef kalm en stelde de tweede plaats veilig.»

Stefan Everts had weinig last om voorbij Beirer, later ook voorbij Scevenels te geraken, maar had meer moeite met Nicoll en Tragter. «Ik vond de betere lijnen maar moeizaam», meesmuilde Stefan na aankomst. «Toen ik eindelijk naar de derde positie was opgeklommen, nam ik een verkeerde lijn om de laatste jump voor de aankomst aan te snijden. Ik viel en werd opnieuw gepasseerd door Beirer. Dat viel tegen, want halfwedstrijd was ik maar al te blij geweest met de derde plaats. Bervoets en Vohland waren toen immers al te ver weg om ze nog bij te benen.»

Achter Everts werd Tragter vijfde, de heroptredende Bartolini zesde. Demaria, die ook zijn rentree maakte, geraakte maar een zevental ronden ver. De pijn was toen zo hevig dat hij het voor de rest van de dag voor bekeken hield.

Nieuwe moed

Ook in de tweede rit van de dag was Tallon Vohland aanvankelijk de snelste. Nog voor het einde van de eerste ronde werd hij evenwel al voorbij gereden door Kurt Nicoll. Nog geen drie ronden verder was Tallon echter opnieuw leider en werd Nicoll ook flink belaagd door Bervoets en Beirer. Beirer, geïnspireerd door de snelle baan, stootte in één ruk door naar de leiding en werd daar alleen nog weggehaald door een flink gemotiveerde Tallon Vohland.

«Toen Beirer me van de leiding kwam weghalen, putte ik nieuwe moed», zei Vohland na afloop. «Ik zag meteen hoe hij de fouten opstapelde. Wat ik verwacht had, gebeurde. Beirer kwam plots naast een springberg terecht. Ik aarzelde geen ogenblik om hem te passeren. Toen ik de reeks- en de eindzege rook, was ik niet meer te houden. Eindelijk is het me gelukt om een GP te winnen!», aldus de dolgelukkige Vohland.

Achter Beirer beperkte Stefan Everts de schade op de derde plaats. «Net als daarstraks geraakte ik weer moeilijk op gang», zei Stefan. «Driekwart wedstrijd heb ik achter Beirer, later Nicoll gereden. Pas toen ik bij Marnicq kwam, had ik genoeg snelheid om hem en even verder ook Nicoll achter me te laten. Toen zat ik er behoorlijk door, hoor. O, wat heb ik dit circuit, de hitte en het stof vandaag gehaat. 32 punten voor op Vohland en 36 op Bervoets, het had beter gekund, maar al bij al ben ik niet echt ontevreden.»

Omdat Bartolini en Tragter opnieuw een vrij goede beurt maakten, komt de zevende plaats van de weerloze Werner Dewit in het gedrang, maar in de top-10 handhaaft hij zich wellicht wel, zelfs zonder wedstrijden.

Ludo VERVLOET

Peter Iven drong als vierde Limburger de top-10 van de wereld binnen. Een ongekende weelde. (Foto: HBvL) (Fotograaf:HBvL)

• Aantal paginahits: 44.145.609