«Plezierig toch als je de mensen op een omloop nog eens ziet rennen», opende Marnicq het gesprek. «Normaliter merk ik daar weinig van, maar zondag moest je dat wel horen en zien. Plezant, al zat ik naar het einde toe serieus kapot. Nog nooit ben ik in een Europese wedstrijd zo diep gegaan. Pas na twee uren was ik bekomen van de inspanningen.»

«Na afloop van de eerste reeks was ik vermoeider dan na de tweede», haakte Stefan Everts daarop in. «Na de eerste had ik een half uur nodig om te recupereren, na de tweede maar een kwartiertje. Eigenlijk heb ik het slechts een tweetal ronden echt zwaar gehad. Toen Marnicq me voorbij stoof, moest ik meteen reageren om geen voeling te verliezen. Dat was even op de tanden bijten.»

- Risico´ s genomen?

Marnicq: «Naar het einde van de tweede reeks toe wel. Ik wou terug over Stefan, want ik wou de GP winnen. Toen ik merkte dat ik af en toe de controle over de machine kwijt was, had ik het begrepen. Ik ben dan maar het publiek beginnen te groeten.»

Stefan: «Ik voelde me sterk. In tegenstelling met Ierland, waar ik te gehaast was om na een eerste val terug te komen, reed ik zondag erg ontspannen. Rustig en helemaal niet gejaagd. Het technische parcours was ook fysiek erg zwaar. Ik denk dat wij beiden zondag over de beste conditie beschikten.»

- De eerste warmte?

Marnicq: «Kwam een beetje onverwacht, he. We konden ons niet voorbereiden. Ik heb zeker 8 liter drank verbruikt. Vanmorgen zat ik nog 2 kg beneden mijn normaal gewicht. Omdat ik er in Engeland zwaar afgestapt ben, heb ik de voorbije 14 dagen haast niet kunnen lopen of aan motortraining doen. Dat voelde ik in de wedstrijd.»

Stefan: «Ik kan goed tegen de hitte. Negen liter heb ik uitgezweet. Van gewichtsverlies heb ik geen last. In Venezuela drink ik zeker 12 liter op de wedstrijddag.»

- Stefan staat nu 44 punten voor Marnicq. Is het WK afgelopen?

Marnicq: «Reken maar van niet. Anders kon ik er beter mee ophouden. In de resterende GP´ s zal ik nog vreselijk mijn best doen om op alles voorbereid te zijn. Ik heb al vier nul-reeksen, Stefan nog maar één. Ik moet in de titel blijven geloven èn zeker de tweede plaats binnenhalen. Bovendien is er maandag uitspraak over de benzine-affaire. Ik hoop dat ik mijn 5 WK-punten terugkrijg.»

Stefan: «Als me niks overkomt, zit ik er eindelijk dicht bij. Marnicq wens ik alvast een plaats in de topdrie toe na een erg goed jaar. Net als ik heeft ook hij in het verleden al veel tegenslagen gekend. Het komt er nu op aan de voorsprong van 40 punten te behouden. Ik zou voor Kawasaki toch zo graag in Japan de eerste wereldtitel willen winnen. Het zou hen enorm plezieren en zelf zou ik er ook niet slechter van worden.»

- Welke GP´ s wil je nog per se winnen?

Marnicq: «Alle vijf. Als mijn conditie straks weer 100 % is, kan ik alle circuits aan.»

Stefan: «Venezuela en Polen liggen me het best. In Japan heeft het me altijd tegengezeten alhoewel ik dat circuit wel lust, hoor. Ik won zondag mijn vierde GP van het jaar. In ´ 91 en in ´ 94 won ik er telkens vijf. Als ik er nu nog twee bijdoe, stel ik mijn record scherper en kom ik meteen ook aan de ronde som van 20 GP-overwinningen in mijn carrière. Dat moet haalbaar zijn.»

- Jullie volgende GP staat pas voor 16 juli gepland. Hoe overbrug je die periode?

Marnicq: «Door hard te trainen. Ik sla geen dag over. Durf ik trouwens niet. Als ik niet of te weinig train, word ik vooral mentaal erg zwak.

Vandaag heb ik lactaat- en conditietesten bij Yves Demeulemeester, mijn trainer. Ook kijk ik met spanning uit naar de resultaten van de testen van de universiteit van Stockholm. Hun wetenschappers hebben mij een ganse Zweedse GP op de voet gevolgd. Ik heb speciaal een computer gekocht om alle gegevens die ooit van me zijn verzameld op te slaan. Ik wil mijn lichaam door en door kennen.»

Stefan: «Vandaag heb ik beslissende contractbesprekingen bij Jan de Groot. Jullie mogen evenwel nog een tijdje gissen of het Amerika wordt of Europa blijft.

Morgen vertrek ik met mijn vriendin voor een paar dagen naar Frankrijk. Ik wil er eens uit. Deze week raak ik geen motor aan. Wel werk ik dagelijks mijn trainingsprogramma af.»

- Jullie hebben zondag massaal veel belangstelling gekregen. Op het circuit en op tv. Ben je daarvan gediend?

Beiden: «Natuurlijk is het prettig als de mensen je herkennen en een praatje willen slaan. Op het circuit is dat echter moeilijk omdat je constant met honderd dingen in de weer bent. Op straat of in de supermarkt herkend worden is wel leuk. Je voelt meteen dat de mensen waardering opbrengen voor wat je doet.»

Ludo VERVLOET

Werner Dewit out voor de rest van het seizoen

Werner Dewit is zwaar gehavend uit de Grote Prijs 25Occ te Kester gekomen. In de eerste reeks kwam hij zwaar ten val en kwetste zich aan de knie. De diagnose luidde een afgescheurde kruisband van de rechterknie. De piloot wordt woensdag geopereerd in de kliniek te Herentals door Dokter Claes. Dewit is out voor de rest van het seizoen.

Marnicq Bervoets: 8 liter gedronken, maar ook van spektakel genoten. (Foto: Belga) (Fotograaf:Belga)

• Aantal paginahits: 44.139.618