Met nog vijf GP´ s te gaan, heeft Everts nu een voorsprong van 41 punten op Tallon Vohland, die gisteren niet verder kwam dan één schamele elfde plaats. Marnicq Bervoets, die opnieuw derde wordt in de WK-stand, volgt op 44 punten; Nicoll heeft al 46 punten achterstand. De moedige Brit was gisteren een maat te klein voor de furieuze Limburgers. Werner Dewit verloren we in de loop van de eerste reeks door een knieblessure.

De kopstart in de eerste reeks was voor Werner Dewit. Nicoll, Everts, Bervoets, Vohland en Beirer volgden in zijn kielzog. Ook Theybers, Verburgh, Scevenels en Nijs kwamen vrij goed weg. Iven daarentegen geraakte verstrikt in een valpartij met Dygd, Moore en Swanson en voor hem was de GP na de start al afgelopen. Hij brak een kootje van de pink.

Dewit hield het vooraan twee ronden vol en werd dan opzijgezet. Eerst door Everts, later ook door Nicoll en Bervoets. Omstreeks halfweg verdween Dewit uit de wedstrijd. Bij het neerkomen na een sprongetje van twee keer niks kwam hij ongelukkig neer, bezeerde zijn slechte knie en zat even later onder het ijs om een opkomende zwelling in toom te houden.

Intussen had Marnicq Bervoets eindelijk begrepen dat hij door Everts en Nicoll op een al vrij aanzienlijke achterstand was geplaatst. Bervoets Kromde zijn rug en reed binnen een tijdspanne van drie ronden het gat met Nicoll dicht. Met nog twee ronden te gaan, leek ook Everts nog een haalbare prooi, maar die liet Bervoets mooi komen sterven in zijn achterwiel.

Everts en Bervoets na afloop dus met Nicoll op het podium. Scevenels remonteerde naar een voor hem prachtige negende plaats, terwijl Nijs net gedubbeld werd, maar toch nog een puntje uit de brand kon slepen.

In de tweede reeks maakte Stefan Everts zijn bedoelingen al meteen kenbaar in de start. Daarin ging hij resoluut naar de kop van het peloton met Bervoets, Tragter en Vohland achter zich aan.

Everts en Bervoets maakten er al van in de eerste ronde een echte slijtageslag van. Hun tempo kon aanvankelijk alleen door Vohland gevolgd worden. De Amerikaan had blijkbaar wat goed te maken. Hij wou alvast de snelle Belgen zo rap mogelijk voorbij. Even nadat hij voorbij Bervoets was gesnord, maakte Vohland echter een rijfout. Hij donderde van de machine en uit de wedstrijd; zijn eerste opgave in dit WK.

Everts en Bervoets maakten er van dan af een tweestrijd van die de toeschouwers nog eens van de ene koord naar de andere deed snellen, om toch maar niks van het duel te missen. Toen Bervoets omstreeks halfweg leider werd, dachten velen dat de koers gereden was, maar Everts oordeelde er gelukkig anders over.

Het werd een uitputtingsslag zonder weerga waarin Bervoets het finaal moest afleggen tegen Everts.

Ludo VERVLOET

Stefan Everts, tweemaal reekswinnaar en groot triomfator in de GP van België, na een schitterende wedstrijd in Kester. (Foto: Ph.N.) (Fotograaf:Photo News)

• Aantal paginahits: 44.133.395