Een overzicht van het herdenkingsprogramma:

l Op zaterdag 30 juli zal om 16 uur een academische zitting plaatsvinden in het Museum voor Schone Kunsten in Brussel. Er zullen toespraken gehouden worden door premier Dehaene, voorzitter van de Europese Commissie Jacques Delors en door onder andere Bernard Focroulle, directeur van de Muntschouwburg.

l Ook op zaterdag 30 juli, om 19 uur, zal een eucharistieviering opgedragen worden in de Sint-Michielskathedraal. Voor deze viering zijn toegangskaarten vereist, zo laat de Belgische bisschoppenconferentie weten. In elk bisdom zijn een beperkt aantal kaarten ter beschikking.

l Op zondag 31 juli om 11 uur vindt in de Heilig Hart-basiliek van Koekelberg een oecumenische woorddienst geleid door kardinaal Danneels plaats ter herdenking van het overlijden van koning Boudewijn. Over heel het land zullen trouwens in kerken, kathedralen en kapellen vieringen gehouden worden ter nagedachtenis van de vorst. De bisschoppenconferentie heeft gevraagd dat tijdens alle vieringen een voorbede voor koning Boudewijn zou worden voorgelezen.

l Op zaterdag 30 en zondag 31 juli zullen registers geopend worden voor het publiek op het paleis in Brussel. Van 9.30 uur tot 15.30 uur kan het publiek de registers ondertekenen. De toegang zal aangeduid staan op het hekken van het Paleizenplein.

l De crypte van Laken is op zaterdag 30 en zondag 31 juli open van 10 tot 17 uur.

l Het museum van de dynastie is tijdens het herdenkingsweekend open van 10 tot 16 uur.

l In Brussel organiseren enkele kranten en tijdschriften op zondagavond 31 juli een fakkeltocht ter nagedachtenis van koning Boudewijn. De tocht vertrekt aan het park tegenover het koninklijk paleis om 21 uur. Voor inlichtingen en het kopen van fakkels kan je terecht bij «Knack», «Grenz-Echo», «La Libre Belgique» en «Telepro» (Verviers).

l En twee wielerclubs voor liefhebbers «Jong maar Moedig» uit Oetingen in het Pajottenland en Véloclub Trois Frontières uit Athus tenslotte, organiseren op zondag 31 juli de Grote Prijs Koning Boudewijn. De wedstrijd start om 12 uur in Cierion waar de koninklijke familie een kasteel heeft, en eindigt 161 km later op het Heizelplateau rond 16 uur. Koning Albert II verleende zijn hoge bescherming aan de wedstrijd.E.C.

(Fotograaf:PHOTO NEWS)

• Aantal paginahits: 44.145.055