HASSELT.- Op pinkstermaandag wordt in Paal de tweede proef voor het nationaal kampioenschap motorcrossen georganiseerd volgens een open formule met een afzonderlijk eindklassement voor nationalen/inters 125 cc en inters 250/500 cc. De prijzenpot die de inrichters moeten ophoesten bedraagt ongeveer 1 miljoen, met 100.000 fr. voor een reekszege. Niet niks. Toch is niet iedereen daarmee tevreden. Met name de 500cc-tenoren eisen meer geld op - of onder - tafel. «Want,» zeggen ze, «als we door tegenslag buiten de vetste prijzen rijden, hebben we niks verdiend en dat kan voor professionele rijders niet de bedoeling zijn.»

Concreet betekent zulks dat vedetten als Jacky Martens, Joël Smets, Ronny Weustenraed en Johan Boonen, op last van hun manager, niet starten in Paal. Frappant daarbij is dat ze de dag voordien wel in de B.K.-wedstrijd in Kester aanzetten. «Omdat,» zeggen ze «we daar de financiële garantie krijgen dat we ook de kost verdienen als we om een of andere reden niet aan de eindstreep geraken.»

Voorzitter Neuteleers van de in Paal organiserende club AMC Beringen, is met gans de situatie erg ongelukkig. «Vóór de aanvang van het seizoen waren de inrichters van de vier B.K.-proeven nochtans overeengekomen om de piloten enkel en alleen voor de prijzenpot te laten rijden en niet te zwichten voor persoonlijke eisen. De solidariteit is doorbroken en dat betreur ik.»

G.T.

Lees verder bladzijde 17

De motorsport kan een conflict als dit missen als de pest. (Foto´ s Photo News) (Fotograaf:PHOTO NEWS)

• Aantal paginahits: 44.129.953