Artikel
Website notarissen
Ik nam met veel aandacht kennis van uw artikel dat de website van de Nederlandstalige Raad van de Koninklijke Federatie van Belgische Notarissen (KFBN) voorstelt (DM 4/7/´ 98). Het is inderdaad onze bedoeling het notariaat steeds dichter bij de bevolking te brengen, waar wij, mijns inziens, met onze website aardig in slagen. Toch zou ik graag een en ander even willen toelichten en nuanceren: de term en het procédé ´ fiscale shopping´ zijn ietwat te simplistisch.
Het volstaat niet een ongeneeslijk zieke weduwnaar in te schrijven in een Vlaamse woonplaats om in aanmerking te komen voor de verlaagde successierechten. De wettelijke woonplaats wordt niet alleen bewezen door de inschrijving in het bevolkingsregister.
Zo moet uit concrete omstandigheden blijken dat de plaats waar men in de bevolkingsregisters ingeschreven is ook de reële woonplaats is. Aan de hand van het energieverbruik, de telefoonkosten, het naamkaartje bij de deurbel of het adres op de briefwisseling wordt er nagegaan of de woning in kwestie wel degelijk het hoofdverblijf is van de persoon. Het is wel zo dat men zich mag domiciliëren in een bejaardentehuis, waar men dan ook effectief woont.
De verduidelijking van de ´ spelregels´ is van groot belang om te voorkomen dat mensen fiscaal shoppen op een manier die hen achteraf zuur zou kunnen opbreken. Notarissen houden de informatieplicht naar de burger hoog in het vaandel. Daarom hechten we ook zoveel belang aan de vulgarisering van het juridische vakjargon via Internet en folders. Dat neemt niet weg dat er op het gebied van successierechten zelden pasklare oplossingen zijn. Precies om dergelijke al te eenvoudige redeneringen te voorkomen, raden wij de bezoekers van onze site ten stelligste aan bij de notaris te rade te gaan.
M. De Graeve, woordvoerder en beheerder KFBN / Brussel
Examens bij De Post
´ Helft loketbedienden Post slaagt niet voor examen´ (DM 4/7/´ 98)! Ik zou willen reageren op het besluit van dit artikel, waar Theo Heremans van de ACOD durft stellen: "Het klopt waarschijnlijk wel dat een gedeelte van het personeel gewoon niet meer meekan met de nieuwe trends". Dat is geen vakbondstaal, maar meeheulen met de bazen. Want over die examens is toch wel wat meer te vertellen.
Nu wordt gezegd dat de helft van de loketbedienden niet geslaagd is voor het examen, maar het is op de eerste plaats De Post die totaal gebuisd is voor de manier waarop deze examens georganiseerd zijn.
Wanneer directie en vakbonden het er roerend over eens zijn dat de niet-geslaagden zeker ´ geen onbekwame werknemers zijn´ , dan getuigt de manier waarop deze examens georganiseerd werden toch wel van onbekwaamheid. Als het de bedoeling was om alle loketbedienden een goede opleiding te geven om met ´ de nieuwe trends mee te zijn´ , waarom werd de stof (500 bladzijden, en niet 200) dan pas zo laat bezorgd? Waarom kon die opleiding niet tijdens de werkuren, waarom moest elke loketbediende in zijn vrije tijd zelf studeren, en dan nog in de twee drukke maanden mei en juni? Waarom kon niet iedereen de kans krijgen om vorming te volgen? Om dan nog te zwijgen over de dag zelf van het examen: als haringen in een ton zitten, wie wilde kon vlot samenwerken, afgeblaft worden door de examenvoorzitster... Zo´ n examensysteem dient alleen om De Post nog verder te privatiseren, om De Post als openbare dienst verder af te breken. Dat is de nieuwe trend: commercialisering ten voordele van de privé-banken.
Als ACOD-vakbondsverantwoordelijke kon Heremans beter een en ander vertellen over de directie van de post in plaats van zijn eigen vakbondsleden af te schilderen als onbekwaam. Of heeft hij er belang bij om de onbekwame directie te beschermen?
Naam en adres bekend
Festivalverslaggeving
Torhout/Werchter, 100.000 bezoekers (minder dan ooit): 20 extra pagina´ s.
Festival Gooik, 15.000 (meer dan ooit): niets! De Morgen kan de Europese volksmuziek toch niet blijven doodzwijgen?
W. Bosmans / Boortmeerbeek