“Ik heb een grote kans om de veldloop van mijn club te winnen, hoewel het nog maar mijn eerste cross van het seizoen is”, vertelt de 16-jarige Kobe Wachtelaer, die in Herent woont, school loopt in Haacht, maar sinds jaar en dag is aangesloten bij Ac Kortenberg.

“Na de Relays in Berlare, wilde ik ook in Mol aantreden, maar ik werd ziek en moest thuis blijven. Het was en is nog altijd de bedoeling om aan alle manches van de CrossCup deel te nemen, incluis het BK in Laken. Kortenberg is de enige regionale veldloop waarin ik start, samen met het PK in Gooik. Ik ben van kindsbeen af een liefhebber van het regelmatigheidscriterium. Als tweedejaars-cadet werd ik tweede in de eindstand. Ik stond ook op het podium bij de pupillen en de miniemen. Als tweedejaars-scholier mik ik opnieuw op een podiumplaats.”

Maar eerst de cross voor eigen volk tot een goed einde brengen.

“Ik won al vier of vijf keer in het Merodebos, de eerste keer bij de benjamins. De omloop ken ik als mijn broekzak. Op de inschrijvingslijst vind ik geen enkele naam terug die mij verontrust. Zonder pech moet ik kunnen winnen.”

Kobe Wachtelaer kan alvast adelbrieven voorleggen. Vorige zomer verbeterde hij zijn besttijden op 800, 1500 en 3.000m tot 1.56.86, 4.04.69 en 8.55.36, goed voor respectievelijk een tweede en tweemaal een zesde plaats op de nationale ranglijst.

Opmerkelijk: zowel op de 1500 als de 3.000m gaat hem een clubgenoot vooraf.

“Dat klopt. Dat is Matteo Scieur, die in Waals-Brabant woont en op de topsportschool in Hasselt zit. Zijn trainer in Hasselt wees Acko met mijn trainer Gery Waerzeggers aan als club waar hij nog vooruitgang kon boeken. Hij is een jaar ouder dan ik en loopt nu bij de junioren. Ik denk dat mijn beste afstand de 800m is, maar ik kan de drie afstanden aan. De toekomst zal moeten uitwijzen wat mijn beste afstand wordt.”

• Aantal paginahits: 44.509.532