Dat er extra maatregelen zaten aan te komen, hing al sinds dinsdag in de lucht. “Als de coronabesmettingen op een week tijd verdrievoudigen, dan weet je dat je ook als kleine plattelandsgemeenten iets moet doen”, zegt de Gooikse burgemeester Michel Doomst (CD&V).

“In Bever besloot burgemeester Dirk Willem (TiB) al afgelopen weekend om alle activiteiten van verenigingen aan banden te leggen. Na overleg was duidelijk dat de andere gemeenten op dezelfde golflengte zaten. Omdat we samen in een politiezone zitten, leek het ons verstandig dat de extra coronamaatregelen dezelfde zouden zijn alle gemeenten. Omdat we onze voorstellen nog moesten aftoetsen met de gouverneur, hebben we donderdagavond de knoop pas definitief doorgehakt”, zegt de Gooikse burgemeester.

De zes gemeenten hameren er nogmaals op om de bestaande maatregelen goed te volgen: afstand houden, sociale contacten beperken, mondmaskers dragen, thuiswerk en vaccinatie. Bijkomend bevelen ze verenigingen, organisaties en privépersonen aan om tot Nieuwjaar geen eetfestijnen, fuiven of andere grote indoor evenementen te organiseren. Een aantal oudejaarsevenementen zijn hiermee niet mogelijk. Dit weekend is ook de regionale kleuterhappening in de sporthal van Herne geannuleerd. “We rekenen op het gezond verstand van iedereen en hopen op onderlinge solidariteit”, zo klinkt het.

Afhaalmaaltijden

Activiteiten in de buitenlucht en afhaalmaaltijden blijven wel mogelijk. Organisatoren moeten die wel vooraf melden bij de gemeente. De reguliere werking van verenigingen kan nog steeds plaatsvinden, ook indoor, maar met extra aandacht voor de opgelegde maatregelen. Dat geldt ook voor jeugdbewegingen en sportclubs.

“De politiezone Pajottenland zal toezien op een goede gang van zaken, maar als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt, wordt dit een positief verhaal”, zeggen de burgemeesters. “Uiteraard kijken we ook uit de beslissingen van het Overlegcomité.”

• Aantal paginahits: 44.501.377