Ahmed Naser al Raisi kreeg bijna 70 procent van de stemmen die de lidstaten uitbrachten. De generaal, die voorheen aan het hoofd stond van de veiligheidstroepen in zijn land, twitterde dat hij zich hard zou maken voor "een transparanter, diverser en daadkrachtiger organisatie" en zei dat de Verenigde Arabische Emiraten een van de veiligste landen ter wereld zijn geworden.

Het voorzitterschap van Interpol, een positie die Naser al Raisi de komende vier jaar zal bekleden, is een voornamelijk ceremoniële functie. De dagelijkse leiding ligt bij de Duitser Jürgen Stock, die in 2019 een tweede termijn van vijf jaar kreeg. Een andere omstreden kandidaat, de Chinees Hu Binchen, kreeg gisteren ondanks kritiek van mensenrechtenorganisaties een zetel in het bestuur.

Naser al Raisi trad in 1980 in dienst bij de politie en klom in 2015 op tot algemeen directeur van centrale operaties. In 2015 schopte hij het tot inspecteur-generaal van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

In vijf landen lopen er aanklachten tegen Naser al Raisi, waaronder in Frankrijk, waar het hoofdkantoor van Interpol staat. Een van de klachten draait om de marteling van de blogger en mensenrechtenactivist Ahmed Mansoor, die tot tien jaar cel is veroordeeld. Een andere is afkomstig van twee Britten die in detentie zeggen te zijn gemarteld.

Een van hen, Matthew Hedges, stelt dat het een trieste dag is voor justitie en politie overal ter wereld. Hedges werd in 2018 tijdens een studiereis in de Verenigde Arabische Emiraten wegens valse beschuldigingen van spionage opgepakt. Hij werd tot levenslang veroordeeld, maar kreeg een pardon en zegt in de zeven maanden dat hij werd vastgehouden te zijn gemarteld.

Een andere Brit, Ali Issa Ahmad, werd opgepakt tijdens de Asian Cup in 2019 en ook hij zegt zwaar te zijn gemarteld. Ahmad mocht op een gegeven moment een arts zien, maar werd eerst gedwongen een verklaring te ondertekenen waarin stond dat hij zichzelf alle wonden (waaronder tanden die uit zijn mond waren geslagen) had toegebracht.

"Het staatsapparaat van de Emiraten kent een lange geschiedenis met wijdverbreid misbruik", waarschuwde de mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch al voor de stemming om het voorzitterschap. Vorige week schreven een aantal leden van het Europees Parlement een brief aan de EU-buitenlandchef Josep Borell om lidstaten te vragen Naser al Raisi´ s kandidatuur niet te steunen. Zij uitten ook hun zorgen over de staat van de mensenrechten in de Verenigde Arabische Emiraten.

De benoeming volgt op genereuze donaties van de VAE aan Interpol. In 2017 ontving de organisatie 56 miljoen dollar (bijna 50 miljoen euro) van het land, ongeveer een derde van het jaarbudget.

• Aantal paginahits: 44.517.403