Dat er extra maatregelen zaten aan te komen in de zes gemeenten van de politiezone Pajottenland hing al sinds dinsdag in de lucht. “Als de coronabesmettingen op een week tijd verdrievoudigen, dan weet je dat je ook als kleine plattelandsgemeenten iets moet doen”, zegt de Gooikse burgemeester Michel Doomst (CD&V).

“In Bever besliste burgemeester Dirk Willem al afgelopen weekend om alle activiteiten van verenigingen aan banden te leggen. Na onderling overleg was snel duidelijk dat ook de andere gemeenten op dezelfde golflengte zaten. Omdat we samen in een politiezone zitten, leek het ons verstandig dat de extra coronamaatregelen dezelfde zouden zijn alle gemeenten. Omdat we onze voorstellen ook nog moesten aftoetsen met gouverneur Jan Spooren, hebben we donderdagavond de knoop pas definitief doorgehakt”, zegt de Gooikse burgemeester.

De zes gemeenten hameren er bij hun burgers nogmaals op om de bestaande maatregelen goed te volgen: afstand houden, sociale contacten beperken, mondmaskers dragen, thuiswerk en vaccinatie. Bijkomend bevelen de zes gemeenten verenigingen, organisaties en privé personen aan om tot nieuwjaar geen eetfestijnen, fuiven of andere grote indoor evenementen te organiseren. Onder meer een aantal oudejaarsevenementen zijn hiermee de facto niet mogelijk. Concreet dit weekend al is de regionale kleuterhappening in de sporthal van Herne geannuleerd. “We rekenen op het gezond verstand van iedereen en hopen op onderlinge solidariteit”, zo klinkt het.

Activiteiten in de buitenlucht en afhaalmaaltijden blijven wel mogelijk. Organisatoren moeten activiteiten wel vooraf melden bij de gemeente om vooraf goede afspraken te maken. De reguliere werking van verenigingen kunnen nog steeds plaats hebben, ook indoor, maar met verscherpte aandacht voor de opgelegde maatregelen. Dat geldt ook voor jeugdbewegingen en sportclubs.

“De politiezone Pajottenland zal toezien op een goede gang van zaken maar als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt, wordt dit een positief verhaal”, besluiten de burgemeesters. “Uiteraard kijken we ook uit naar de nieuwe maatregelen die het Overlegcomité zal nemen.”

• Aantal paginahits: 44.503.712