Borgloon had altijd een brede Limburgse basis. Vorig jaar zwaaiden heel wat lokale spelers af en moest de club de (inter)nationale markt op. Als je de acht spelers en twee keepers neemt die tot de vaste A-kern behoren, tel je nu maar twee Limburgers: kapitein Kenneth Vanderheyden en reservedoelman Silas Vanlangenakkker.

Vier Nederlanders, twee Walen en twee Antwerpenaars vervolledigen de groep. “Momenteel is het inderdaad wat minder”, geeft voorzitter Johnny Cenens toe. “We hebben onze oren en ogen altijd open, maar nu zagen we geen onmiddellijk inzetbare Limburgse versterkingen. Onze jeugdacademie doet het goed, maar pas binnen enkele jaren plukken we de vruchten. Talenten als Joris, Pernet en Van Delft moeten nog die laatste stap zetten.”

Eisden-Dorp is al een decennium bezig met opleiden en kon zo jongens als Peulen, Beckers, Punzo, De Falco en Krakowinski lanceren. Daarnaast rekruteert het ook bewust rond de kerktoren. Sterker, Hasselaar Dries Lahraoui is zowaar al een vreemde eend in de bijt.

Toonaangevend

“Onze lokale verankering is enorm en we zijn hierin - samen met FT Antwerpen - toonaangevend in eerste nationale. Een bewuste keuze, die voor een enorme positieve flow zorgde”, zegt coach Guy Beckers.

Zelfs nu de club met een blessuregolf af te rekenen krijgt, mikt ze in eerste instantie op versterkingen “die in dit plaatje passen”, al is dat niet evident.

FULL Hasselt bevindt zich zowat tussen de twee reeksgenoten in en bestaat voor 70 procent uit Limburgers, aangevuld met Halim, Durakovic en El Garrouji. Ook FULL houdt de Limburgse markt in het oog. Wedden dat beloftevollen uit tweede nationale als Guust Vanhove, Youssef Bouazil (Houthalen LB), Tibeau Dochez (Hoeselt), Glenn Vaelen (Wellen), Ilias El Hari (Auto 5 Genk)… op meerdere radars staan?

Er is plaats voor Limburgse spelers op het hoogste niveau. Momenteel zijn het er maar 23 op zowat 120 spelers.

Naast de 19 spelers van ´ onze´ eersteklassers gaat het om doelmannen Bram Meyers (Halle-Gooik), Pietro Benetti, Lennert Vandecaetsbeek (Malle-Beerse) en flankspeler Kobe Vrancken (Herentals), die van coach Heremans steeds meer vertrouwen en speelminuten krijgt. (jt)

• Aantal paginahits: 44.510.052