Hij speelt de iconische rol van Steve, waarmee hij rond de eeuwwisseling in de prijzen viel. Waar hij toen een jonge twintiger speelde, is hij nu een rijpe veertiger. “Toch was het geen lange zoektocht om de Steve in mezelf terug te vinden", glimlacht de acteur. “Het personage is een deeltje van mezelf geworden.”

Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!

Ja, ik wil gratis onbeperkt toegang

Indien u vandaag tussen 15 en 35 jaar oud bent, is de kans groot dat u in uw jeugdjaren vaak in een deuk lag bij de afleveringen van W817. De jongerenserie over een groep kotstudenten was in een aantal opzichten vrij revolutionair. Thema´ s als soa´ s, stalking en homoseksualiteit werden besproken in een tijdsgeest waarin daar nog een taboe rond bestond. Govert speelde de jonge sportkotstudent Steve, een gespierde en atletisch personage dat op andere mannen viel. “Ik won er destijds zelfs de homofolieprijs van de homobeweging voor. Het was een pioniersrol, want Steve werd niet neergezet als een verwijfd figuur en er werd niet met hem gelachen. Nog steeds is zijn personage relevant en als ik ermee ook maar een beetje heb bijgedragen aan de verdraagzaamheid ten opzichte van de LGBTQI+-community, dan ben ik daar heel fier op.” Lees ook Throwback Thursday

Achttien jaar lang bleef Steve van de buis. Govert speelde ondertussen mee in tal van Vlaamse televisiereeksen. En kijk, nu keert zijn bekendste personage terug op het grote scherm. “Het idee is ontstaan tijdens de ‘Throwback Thursday´ van Studio 100. We traden er op samen met onder meer Spring en Samson & Gert en ondervonden aan de lijve hoe hard W817 nog leefde bij de jeugd. Plots was er de goesting om nog eens samen te komen. Na een brainstormsessie leek een film ons het best mogelijke idee.”

Met dezelfde schrijvers ging de crew aan de slag. “De grootste uitdaging was om van een sitcom naar een film te gaan. Dat is een aanpassing die niet evident is, want je zit met een langere spanningsboog. Uiteindelijk moet je de kijker toch anderhalf uur bezighouden. Aanvankelijk was er wel de schrik dat we onze personages van toen niet meer zouden terugvinden, maar dat was totaal niet aan de orde. Spontaan kwamen de kotgenoten van destijds terug in ons naar boven.” Papa van Steve

Govert is lange tijd overal aangesproken als ‘Steve´ , al was dat de jaren toch verminderd. “Ook fysiek is er wel een afstand met mijn rol van toen”, wijst hij naar zijn kalende kruin. “Ik word nu ook geassocieerd met andere rollen en producties. Soms zeggen mensen zelfs: “Kijk daar is de papa van Steve.” Ik weet dat dat goed bedoeld is, al is het ook wel confronterend", zegt hij met een smile. “Het is niet dat jongeren die met hun geaardheid worstelden destijds massaal naar me toe kwamen, al denk ik wel dat Steve hen wel geholpen heeft hierbij.” Limburgse roots

Inmiddels woont Govert al lang niet meer in Tongeren. Hij is er wel geboren en heeft er zijn roots, maar al op jonge leeftijd trok hij met zijn gezin naar Gent en vandaag vindt hij de rust in Koningshooikt. “Toch kom ik nog steeds heel graag in Limburg. Als ik de provincie binnenrijd, heb ik een heel warm gevoel. Ik hou van de open landschappen daar en ben nog steeds graag in het prachtige Zuid-Limburg. Ik vind het belangrijk dat je als mens trouw blijft aan jouw afkomst. Ook in de Kempen vind ik wel de gezonde buitenlucht.”

De film bleef door corona lange tijd een onzeker verhaal. Het is een opluchting voor de acteurs dat ze eindelijk draait. Als mens heeft Govert niet bepaald geleden door de pandemie. “Ik heb altijd mijn hobby´ s en bezigheden gehad. Ik ben erg bezig met muziek, schreef schreef onder andere de meeste liedjes en begintune voor W817 en heb verder een passie voor paarden. De situatie heeft me natuurlijk wel geraakt. Het heeft me ook doen nadenken over bepaalde zaken. Binnenkort word ik 50 jaar... Niet dat ik echt met mijn leeftijd bezig ben, maar dan besef je als mens dat het verhaal eindig is. Als jongeman heb je dromen en denk je dat je alle tijd hebt om deze te realiseren. Nu besef je dat dat ooit gaat stoppen. Ooit meespelen in een langspeelfilm met W817 was misschien ook zo´ n droom. En kijk, die kan ik dan toch mooi afvinken.”

LEES OOK:

• Aantal paginahits: 44.311.821