Michel Doomst (CD&V) zucht wanneer hij de dagelijkse coronacijfers binnenkrijgt. “Wanneer je op twee weken tijd het aantal besmette dorpsgenoten ziet verdrievoudigen, dan schik je wel even. Vorige week hebben we eetfestijnen en fuiven van verenigingen aan banden gelegd. In de praktijk hebben zowat alle verenigingen spontaan meteen beslist om alle indoor bijeenkomsten te schrappen. Enkel buiten in openlucht gebeurt er af en toe nog iets. Maar toch is het effect nauwelijks voelbaar. Hopelijk komt dit nu snel”, zegt de burgemeester. Hetzelfde verhaal horen we in de vijf andere Pajotse gemeenten. Opvallend is vooral de situatie in de scholen waar het coronavirus zijn slag lijkt te slaan. “Het is echt erg in onze scholen”, zegt Marleen Merckaert (CD&V), schepen van Onderwijs in Galmaarden. “Op dit moment is vooral de gemeenteschool van Tollembeek getroffen waar de volledige kleuterschool en het eerste en tweede leerjaar in quarantaine thuis zitten na teveel besmettingen. Het zesde leerjaar is net uit quarantaine. Maar ook in de gemeenteschool van Galmaarden zitten twee klassen thuis.”

“In geen enkele school zijn er geen besmette leerlingen of leerkrachten. De kinderen krijgen waar mogelijk afstandsonderwijs of ze kunnen taken ophalen. In alle scholen zijn de zwemlessen opgeschort en eten de kinderen ´ s middags in hun eigen klasbubbel. Elke dag verandert de situatie. Mensen in het onderwijs worden er knettergek van.”

Politieposten weer open

Ook in Oetingen kan men er van meespreken. Hier ging vorige week de hele dorpsschool in afstandsonderwijs. Ondertussen is de helft van de kinderen terug op school.

Goed nieuws is er ook van de politiezone Pajottenland. Hier besliste men om de politieposten opnieuw te openen na een periode van sluiting omdat ook de politie kampte met teveel besmettingen en quarantaines.

• Aantal paginahits: 44.285.471