Veel gezinnen uit onder meer het dorpje Angleur hebben het nog steeds enorm moeilijk. En net daarom besloot het team om meer dan 400 kinderen toch nog een leuk cadeautje van Sinterklaas te bezorgen. “Een ongeziene actie voor en door vrijwilligers met een groot hart”, klink het bij Ilona.

Met bestelwagens vol ingepakt speelgoed zakten een tiental vrijwilligers van Team Ilo opnieuw af naar Angleur, een dorpje in de Ardennen. Team ILO is een groep vrijwilligers uit Lennik, Gooik, Affligem en Roosdaal die zich inzetten voor de slachtoffers van de overstromingen in Wallonië midden juli onder leiding van Ilona Swalus. Zij brengen eerstelijnszorg aan de mensen die het hardst getroffen zijn. Daarnaast brengen ze ook voedselpakketten naar minder mobiele mensen en gezinnen die de moed verloren zijn. Tweewekelijks zakt het team af naar Angleur om slachtoffers van de watersnood te ondersteunen. Ze doneren spullen die op dat ogenblik het hoogst nodig zijn. “We sloten enkele weken geleden nog een overeenkomst met de gemeente Lennik af om de oude brandweerkazerne te mogen gebruiken”, vertelt Ilona. “Hier hebben we enkele inzamelmomenten gehouden in samenwerking met Rode Kruis Gooik-Lennik, want na een grote rondvraag bij de getroffen gezinnen bleek er vooral in de winter veel nood te zijn aan dekens, kussens, voedsel en verzorgingsmiddelen.” Sinterklaas

Niet enkel verloren honderden gezinnen al hun hebben en houden, maar ook de kinderen verloren vaak al hun speelgoed. Na alle voorgaande acties besloot het team dan ook om een Sinterklaasinzameling te organiseren. Iedereen mocht speelgoed doneren dat niet meer gebruikt werd waarna Team Ilo dat naar Angleur zou vervoeren. “Zo gezegd, zo gedaan”, vervolgd Ilona. “De Sintactie vond plaats op de feeërieke plek Chateau Peralta, het eigenlijke gemeentehuis van het dorp. Met onze 17-koppige ploeg stonden we er samen met honderden ingepakte cadeautjes voor meer dan 400 kinderen. Niet alleen dat, want de leerlingen bakkerij van COOVI Anderlecht bakten voor ons ook nog eens liefst 470 pakketjes speculaas.”

De inwoners van Angleur mochten zo op hun beurt hun pakketjes speelgoed en speculaas ophalen in de grote zaal van het gemeentehuis. Na de middag zette Team Ilo zijn reis verder naar Kinkempois, vlak naast Angleur. Daar vond de gewoonlijke ‘uitdeelopdracht´ plaats met onder meer dekens, kussens, hygiënische producten en verwarmingstoestellen.

Je kan al hun acties volgen op de Facebookpagina ‘Team Ilo´ .

Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!

Ja, ik wil gratis onbeperkt toegang

• Aantal paginahits: 44.351.036