Het was al de elfde keer dat initiatiefnemer Ilona Swalus (51) uit Gooik samen met haar Team Ilo naar de Ardennen afzakte. Via de scholen in Angleur kon geregeld worden dat Sinterklaas ondanks alle miserie van de afgelopen maanden toch zou langskomen bij zo´ n 400 kinderen.

Om dit mogelijk te maken, lanceerde team Ilo een oproep op sociale media om speelgoed in goede staat en snoepgoed te doneren. De gemeente Lennik en het Rode Kruis van Gooik-Lennik stelde de oude brandweerkazerne ter beschikking als inzamelpunt voor giften uit het hele Pajottenland. Op de valreep maakten leerlingen van het COOVI in Anderlecht ook nog eens 470 pakketjes met speculaas. Vrijdagavond werd alles met vrijwilligers ingeladen en zondag trok een team van zeventien vrijwilligers naar Angleur om alles aan de gezinnen te overhandigen.

“We mochten gebruikmaken van een grote ruimte in het gemeentehuis van Angleur, een kasteel eigenlijk, wat het allemaal nog wat feeërieker maakte”, zegt Ilona Swalus.

“We hadden vooraf pakketjes gemaakt en ook veel zaken als cadeautjes ingepakt. Hier konden mensen dan langskomen om hun pakketjes met speelgoed en snoep op te halen. We voelden een zeer sterke verbondenheid van ons als team Ilo met de mensen van Angleur en al die milde schenkers. Er hing echt magie in het ‘chateau Peralta´ want er waren cadeautjes voor iedereen.”

En daarnaast gaat voor team Ilo ook de gewone hulpverlening door. Zo trok Team Ilo na het afleveren van de Sinterklaaspakketten ook nog verder naar Kinkempois waar mensen stonden te wachten op verwarmingstoestellen, donsdekens, oventjes en zo meer. Ook die inzameling loopt voor Team Ilo door.

“We gaan gemiddeld om de twee weken richting Ardennen met hulpgoederen. De nood blijft er zeer groot. Veel mensen zitten nog steeds in de koude”, zegt Swalus.

“Toen in de zomer heel wat Ardeense dorpen onder water liepen, was het al zeer snel duidelijk dat er hulp nodig was. We zijn begonnen met het koken van warme maaltijden omdat mensen zelf niet meer konden koken. Bij het afhalen, kwamen ook al die schrijnende verhalen tot bij ons. Die grepen ons echt naar de keel zodat we zijn blijven komen. Naast voedingsmiddelen zorgden we al voor schoolgerief en elektrische toestellen. De Sinterklaasactie was een logisch vervolg want bij de overstromingen zijn ook veel kinderen al hun speelgoed verloren.”

Team Ilo heeft ondertussen vrijwilligers in Gooik, Lennik, Roosdaal en Affligem. De komende weken staan er nog acties op stapel. Alles is te volgen via de Facebookpagina van Team Ilo.

• Aantal paginahits: 44.522.643