Met de geblesseerde of zieke Vaelen (8), Ait Salah (8), Beckers (3) en Ziriouhi (2) ontbraken bij de bezoekers niet minder dan 21 van de nu 40 goals. En dat zag je in de beginfase. Janssen en Punzo kwamen oog in oog met Mageren, maar diens imposante verschijning schikte de Maaslandse jonkies af. De kansen op 0-1 werden niet gegrepen. “We hadden precies wat schrik om fouten te maken in de eerste helft”, vond coach Guy Beckers. “Dat is nergens voor nodig, want als je met je tong op de grond naar de kant komt - zoals bij iedereen het geval was - kan ik toch niemand iets verwijten? Jammer dat we tegen de gang van het spel in op achterstand komen. Ik denk dat als wij de score openen, we langer in de match kunnen blijven. Wij krijgen een kans, zij scoren aan de overkant. Keer op keer. Maar dat is ook de kwaliteit van een speler als Jawad Yachou.”

Nonchalance?

De Antwerpenaar maakte vorige week vijf goals in Lier en opende vrijdagavond met een hattrick. Yachou zit aan 18 competitiegoals. Geen wonder dat bondscoach Karim Bachar hem volgt voor de nationale ploeg. Ook Kenneth Vanderheyden, goed voor twee assists en een pre-assist, liet zich opmerken. Hollanders Nyali en Belhaj zorgden voor een 5-0 tussenstand kort na de rust. “Hoog druk zetten en snel omschakelen, dat is ons spel”, legde thuiscoach Imad Bouazzaoui uit. “We passen ons nooit aan, omdat we hier gewoon ijzersterk in zijn. Nadien kroop er wel wat nonchalance en onderschatting in - omdat Eisden ook wel wat jongens miste - maar echt in de problemen kwamen we niet meer.”

Nochtans begon rood-wit na goals van Janssen, Morganti en Peulen weer in zijn kansen te geloven. Wat als Punzo of Peulen voor de aansluiter had getekend? Joost mag het weten. Nu nam El Hassani 21 tellen voor tijd alle twijfel weg. “Of de match vijf minuten tekort was?” zei coach Guy Beckers. “Ja en nee. Het bobijntje was af bij veel spelers. Ik ben trots hoe we in de tweede helft gereageerd hebben met onze vertimmerde ploeg. De minuten die de jonge gasten nu maken, pakken ze hen niet meer af. Zo kunnen we groeien.”

Winterstop

Eisden speelt nog inhaalwedstrijden tegen Moeskroen en Herentals in december, Borgloon wacht enkel nog Standard Luik in de beker. Dan volgt een winterstop. “Je wil doorgaan op dit elan, maar toch is het goed dat de riem er even af gaat”, besloot Bouazzaoui. “Dat is absoluut nodig. Spelers kampen met vermoeidheid en pijntjes. Een beetje rust zal ons deugd doen.” De competitie hervat op 14 januari. Misschien mogen supporters, die er vrijdag nog konden bij zijn, dan al opnieuw binnen?

TOESCHOUWERS: 100. SCHEIDSRECHTERS: Vrijens - Erikci. DOELPUNTEN: 6´ Yachou 1-0, 14´ Yachou 2-0, 16´ Yachou 3-0, 18´ Nyali 4-0, 23´ Belhaj 5-0, 24´ Janssen 5-1, 35´ Morganti 5-2, 37´ Peulen 5-3, 40´ El Hassani 6-3. RENOLIM BORGLOON: Mageren, El Hassani, Belhaj, Yachou, Vanderheyden, El Merboh, Nyali, Deswijsen, Ahidar, Joris. ZVK EISDEN-DORP: Lahraoui, Peulen, Annab, Janssen, Punzo, De Falco, Morganti, Krakowinski, Scheepers. GELE KAARTEN: Yachou, Annab, Belhaj.

• Aantal paginahits: 44.528.920