De kloof tussen eerste nationale en al wat daaronder zit, blijft groot. Halle-Gooik speelt komende vrijdag nog in Meeuwen, alle andere elf eersteklassers wonnen alvast hun wedstrijd. Hoe verging het de vijf Limburgse niet-eersteklassers? Wisselend. Twee onder hen waren kansloos tegen een topklasser. La Baracca Maasmechelen was niet opgewassen tegen Charleroi: 2-7. Kapitein Imad Kaddouri van Houthalen La Baracca moest het dan weer afleggen tegen broer Ilias, kapitein van FUL Hasselt: 0-5. Verder verloor Maasmechelen Turk nog na strafschoppen in Wemmel.

Restte nog één Limburgse derby: daarin moest PIBO Hoeselt dus met 6-4 de duimen leggen tegen eersteprovincialer Liko Genk, dat het met maar één wissel moest stellen. “Zij kwamen met dertien man aan”, zei speler-coach Yener Kilic. “De eerste vijf minuten waren we onherkenbaar slecht, maar na 0-1 gooiden we de schroom van ons af. We kwamen 4-1 voor en ik had nooit meer het gevoel dat we het zouden laten liggen. Tactisch stond het goed, al hadden zij ook wat pech in de afwerking. Toch valt er op onze zege niks aan te merken. We speelden één van onze beste matchen. We hebben mooie reclame gemaakt voor Liko.” Bahci (2), Danisik (2), Bounafa en doelman Put maakte de goals.

De geschorste Kilic vond een plekje in de nok van de Genkse sporthal om te coachen. “Ik wilde eerst in de tribune plaatsnemen, maar dat mocht niet. De nieuwe plek was nog beter. Ik had er een goed overzicht en omdat er geen supporters mochten zijn, verstonden de spelers me perfect.”

De veertien clubs die zich al plaatsen: Hasselt, Eisden-Dorp, Borgloon, Antwerpen, Charleroi, Herentals, Malle-Beerse, Lierse, Jette, Roselies, Moeskroen, Hamme, Auvelais en Liko Genk. Nog te spelen: Visé - Koekelberg (maandag 6/12) en Meeuwen - Halle-Gooik (vrijdag 10/12).

• Aantal paginahits: 44.548.050