Op 31 locaties in Galmaarden, Tollembeek en Vollezele worden QR-codes voorzien, die allen verwijzen naar een specifieke Wikipedia-pagina.

Lokaal Bestuur Galmaarden werkte de voorbije twee jaren als copromotor samen met de Cultuurregio Pajottenland en Zennevallei, Pajottenland+ en Wikimedia België aan het LEADER+ project “Pajottenland 2.0: een land om online lief te hebben”. Het project wil inzetten op het duurzaam en open ontsluiten van het unieke en waardevolle regiokarakter. Het doel is om informatie over waardevolle locaties in het Pajottenland en de Zennevallei online toegankelijk te maken via Wikipedia door aan deze locaties uniforme QR-borden te voorzien.

De cultuurdienst en de technische dienst zullen in de loop van de week aan 31 locaties in Galmaarden, Tollembeek en Vollezele QR-bordjes of QR-paaltjes voorzien, die allen verwijzen naar een specifieke Wikipedia-pagina. Op die pagina is meer informatie te vinden over de historiek, bouwgeschiedenis en betekenis van de specifieke plaats.

Er is gekozen voor locaties die kenmerkend zijn voor de Galmaardse identiteit en het socioculturele leven. Zo zullen wandelaars binnenkort naar hartenlust kunnen scannen op plekken als de Congoberg, de Heetveldemolen, het Baljuwhuis of het Urbanusbeeld. Ook verschillende kapellen krijgen een QR-bordje. De kennis over het rijke mijnwerkersverleden van Galmaarden wordt publiek toegankelijk door QR-bordjes aan het Mijnwerkersmonument aan station Galmaarden, de Mijnwerkersbuste aan de Sint-Pauluskerk in Vollezele en de Mijnwerkerslamp aan station Tollembeek. We brengen het unieke verleden van het Belgisch Trekpaard, dat zijn oorsprong vond in Vollezele, dichter bij de wandelaars door bordjes aan onder andere Hof Ter Haegen en het Museum van het Belgisch Trekpaard.

Ook aan de Pauwelhoeve werd een paaltje geplaatst. Als verzamelplaats voor het authentiek folkloristisch Galmaards feest, de Pauwelviering, kon die niet ontbreken. De voorbereidingen rond de Pauwelviering zijn alweer volop aan de gang en zullen hun hoogtepunt bereiken op 28 januari 2024 tijdens  het grote Pauwelfeest. De Pauwelviering is sinds 2016 erkend als immaterieel cultureel erfgoed.

Bevoegd schepen, Ludo Van Paepegem, nodigt iedereen uit om op zoek te gaan naar alle QR-bordjes en QR-paaltjes om zo meer te weten te komen over onze mooie streek. In de loop van 2024 zullen ook andere locaties, die nu niet werden opgenomen, verder worden uitgewerkt en voorzien worden van een QR-bordje.

• Aantal paginahits: 44.164.729