Al voor de 3de keer voert Intradura in zijn 19 gemeenten een restafvalzakanalyse uit. 1300 zakken die de afgelopen 2 weken werden aangeboden, worden één voor één uitgesorteerd om de inhoud te analyseren. Een blik achter de schermen.

Deze periodieke analyse biedt inzicht op de impact van het gevoerde beleid de afgelopen jaren én input voor het te voeren beleid de komende jaren. Elk van de 19 gemeenten krijgt dan ook een gepersonaliseerde analyse van de restafvalzakken uit de eigen gemeente, zodat ook de lokale verschillen en nuances kunnen meegenomen worden.

“Hadden we in 2018 nog 156 kg/inwoner restafval, dan daalde dit in 2022 naar 134 kg/inw. Maar vanuit de overheid wordt opgelegd dat tegen 2030 er zelfs maar 90 kg/inwoner restafval meer mag zijn. Er is dus nog werk aan de winkel om dat te behalen”, aldus Inge D’hoe van Intradura. “Insert deze analyse: je hebt onmiddellijk een goed zicht op wat er nog foutief wordt gesorteerd en waar je de komende jaren dient op in te zetten qua sensibilisering en communicatie”.

Gunther Van Heymbeeck, Operations Manager bij Intradura: “Maar ook op beleidsniveau is deze analyse een waardevol instrument. Uit de afgelopen 2 edities blijft gft en voedsel het vaakst foutief te worden gesorteerd. Onderzoek toont aan dat de inzameling van gft in bakken een verschuiving bewerkstelligt van om en bij de 8 kg. De invoering van gft-bakken in onze regio kan één van de beleidsmaatregelen zijn die hieruit volgen.”

In februari krijgt elke gemeente het gepersonaliseerd rapport van deze sorteeranalyse. Het rapport is de start van de 2 jaar durende campagne die zal uitgerold worden met als input de resultaten van de sorteeranalyse.

Intradura is een ´opdrachthoudende vereniging´. Deze vereniging staat in voor het afvalbeheer van 19 gemeenten in de westrand van de provincie Vlaams-Brabant. Intradura verzorgt taken rond afvalbeheer voor de gemeenten/steden: Asse, Beersel, Bever, Dilbeek, Drogenbos, Gooik, Grimbergen, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Lennik, Linkebeek, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Pieters-Leeuw, Ternat, Wemmel.

• Aantal paginahits: 44.170.683